Preambuła
Naczelną zasadą funkcjonowania Parku Trampolin JUMPCITY jest działanie zapewniające dobro małoletnich oraz uwzględniające ich najlepsze interesy. Wszystkie osoby zatrudnione w Parku Trampolin JUMPCITY traktują dzieci z szacunkiem oraz uwzględniając ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy JUMPCITY realizują cele związane z ochroną małoletnich w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia; JUMPCITY – Park Trampolin prowadzony przez JC sp. z o.o. świadczący usługi dzieciom w zakresie rozrywki i aktywności fizycznej;
Kierownictwo – osoby pełniące funkcję kierownika Parku Trampolin JUMPCITY;
Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie;
Pracownik – każda osoba świadcząca pracę bądź usługi na rzecz JUMPCITY bez względu na formę zatrudnienia, w tym zleceniobiorca, współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi;
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy;
Użytkownik – osoba korzystająca z Parku Trampolin JUMPCITY.
Rozdział I
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem JUMPCITY, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
§1
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników Parku Trampolin JUMPCITY do stosowania standardów ochrony małoletnich jest kierownik Parku.
2. Kierownik zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w Parku Trampolin JUMPCITY. Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszego dokumentu.
3. Pracownicy nowo zatrudnieni w Parku Trampolin są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.
§2 Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
1. Procedura związana z zatrudnieniem pracownika wygląda w następujący sposób:
a) Kierownik Parku, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
b) Kierownik Parku od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
c) Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
d) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem
– załącznik nr. 2, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
e) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści:
“Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. “
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów.
§3 Zasady bezpiecznych relacji personelu JUMPCITY z małoletnimi 1. Pracownicy JUMPCITY powinni przestrzegać
poniższych reguł w kontaktach z małoletnimi:
a) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników JUMPCITY
jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownicy traktują małoletniego z szacunkiem, z uwzględnieniem jego godności i potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie;
b) zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, zleceniobiorców, stażystów i wolontariuszy, bez względu na stosunek prawny łączący z JUMPCITY.
c) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów. Pracownik JUMPCITY zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.
Pracownik JUMPCITY w kontakcie z małoletnimi:
a) odnosi się do nich z szacunkiem;
b) wysłuchuje ich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
c) nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
d) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
e) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
5. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
6. Pracownik JUMPCITY zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów małoletnich.
7. Pracownik JUMPCITY nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych, jeżeli opiekun małoletniego nie wyraził na to zgody.
§4
1. 1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnich, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
2. 2. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z zasadami i procedurami podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego opisanymi w rozdziale III.
3. 3. W przypadku spraw, w których występuje podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów, do poinformowania Kierownika Parku.
§5 Katalog zachowań zabronionych
1. Każde przemocowe zachowanie wobec małoletniego jest niedozwolone.
2. Pracownik JUMPCITY nie może małoletniego popychać, bić, szturchać, itp.
3. Pracownikowi nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
4. Pracownikowi JUMPCITY nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
5. Pracownikom nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
6. Pracownikom nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
7. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:
a) pomoc małoletniemu w przypadku urazu, bądź w celu zapobiegnięciu sytuacji zagrażającej jego zdrowiu;
b) kontakt przy wykonywaniu akrobacji sportowej, wynikający z konieczności pomocy bądź asekuracji przy wykonywaniu ćwiczenia;
c) pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w poruszaniu się po Parku Trampolin;
d) pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
9. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
10. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, pracownik JUMPCITY powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Może też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
11. Wszyscy pracownicy JUMPCITY powinni szanować wkład dzieci w podejmowane działania, jak również traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. Należy unikać faworyzowania dzieci.
§6
1. Kontakt z małoletnimi poza godzinami pracy jest co do zasady zabroniony, spotkania z małoletnim lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie JUMPCITY.
2. W przypadku, gdy pracownika łączą z małoletnim lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i pracowników.
Rozdział II
Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko §7 Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone
1. Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność i potrzeby.
2. Wszystkie działania podejmowane przez Pracowników JUMPCITY zmierzają do budowania między Użytkownikami (małoletnimi) prawidłowych relacji interpersonalnych.
3. Zachowaniami niedozwolonymi w relacjach między małoletnimi są:
a) jakiekolwiek zachowania agresywne, w tym agresja słowna i czynna,
b) naruszanie nietykalności cielesnej,
c) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie drugiej osoby,
d) hejtowanie i jakiekolwiek naruszanie dobra osobistego w sieci,
e) ujawnianie drażliwych informacji o rówieśnikach, jeśli takie posiada, osobom do tego nieuprawnionym
W sytuacji konfliktu z rówieśnikami, Użytkownik (małoletni) nie rozwiązuje go sam. Zwraca się z prośbą do Pracownika JUMPCITY o pomoc w rozwiązaniu konfliktu.
Rozdział III
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego.
§8
1. W przypadku podjęcia przez pracownika Parku Trampolin podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownikowi JUMPCITY – wzór notatki potwierdzającej zaobserwowanie sytuacji stanowi załącznik nr. 3
2. W każdym przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego Pracownik powinien niezwłocznie zadbać o jego bezpieczeństwo i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
§9
1. Kierownik JUMPCITY wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia. Powyższa procedura nie obejmuje sytuacji, gdy zachodzi obawa, że za krzywdzeniem dziecka mogą stać jego opiekunowie.
2. Pracownik JUMPCITY powinien sporządzić opis sytuacji małoletniego, którą zaobserwował w związku z podejrzeniami krzywdzenia małoletniego.
3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 10
1. W bardziej skomplikowanych i poważnych przypadkach (dotyczących wykorzystania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) kierownik JUMPCITY informuje opiekunów o obowiązku Parku Trampolin, zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
2. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
§ 11
1. W przypadku gdy pracownik JUMPCITY nabędzie podejrzenie co do krzywdzenia którego małoletni mogą doświadczać od swoich opiekunów, zgłasza niezwłocznie do kierownika JUMPCITY taki przypadek.
2. Kierownik po zapoznaniu się z każdym przypadkiem rozważy podjęcie działań w postaci zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego procedura „Niebieskiej Karty”)
§ 12
1. W przypadku gdy pracownik JUMPCITY nabędzie podejrzenie co do krzywdzenia którego małoletni mogą doświadczać od innych małoletnich, zgłasza niezwłocznie do kierownika JUMPCITY taki przypadek.
2. Kierownik JUMPCITY wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia oraz wzywa opiekunów małoletniego będącego sprawcą przemocy, informując ich o nieprawidłowym zachowaniu dziecka.
3. W zależności od skali zdarzenia kierownik JUMPCITY rozważy podjęcie działań w postaci zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej).
§13 1. Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub
zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, z którego została sporządzona notatka przez Pracownika JUMPCITY, zostają odnotowane w księdze zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu – załącznik nr. 4, a notatka trafia do dokumentacji zdarzeń zagrażających dobru małoletnich.
Rozdział IV
Zasady aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich.
§ 14
1. Kierownik JUMPCITY wyznacza osobę
odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych standardów ochrony małoletnich.
Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia przyjętych procedur oraz za proponowanie zmian i aktualizowanie standardów.
3. Osoba, o której mowa w ust.1., przeprowadza wśród pracowników JUMPCITY raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji standardów.
4. W ankiecie pracownicy JUMPCITY mają możliwość proponowania zmian i aktualizowania standardów oraz wskazywać ewentualne zauważone naruszenia w zakresie stosowania niniejszych standardów w Parku Trampolin.
5. Możliwość taką mają również w każdym momencie poprzez bezpośrednie zgłoszenie Kierownikowi JUMPCITY.
§ 15
Osoba odpowiedzialna za aktualizację Standardów Ochrony Małoletnich na podstawie przeprowadzonych ankiet oraz obserwacji i rozmów dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
2. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
3. Na podstawie sformułowanych wniosków opracowania Kierownik JUMPCITY wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Parku Trampolin nowe brzmienie Standardów ochrony małoletnich.
Rozdział V
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
§ 16
1. Dokumentacja składająca się na Standardy Ochrony Małoletnich jest udostępniana rodzicom oraz opiekunom prawnym na stronie Internetowej Parku JUMPCITY.
2. Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony internetowej Parku. Standardy Ochrony Małoletnich są również dostępne na terenie Parku Trampolin.
3. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zapoznanie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich.
§ 17
1. Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest udostępniana Użytkownikom na stronie internetowej Parku JUMPCITY. Udostępniane są również Standardy w skróconej wersji przygotowanej dla małoletnich.
2. Standardy ochrony małoletnich są dostępne dla Użytkowników Parku również dostępne na terenie Parku Trampolin.
3. Obowiązkiem małoletnich Użytkowników JUMPCITY jest zapoznanie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich.
Rozdział VI
Korzystanie z Internetu § 18
1. Zasady używania telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet na terenie JUMPCITY służą m.in. ochronie dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie.
2. Użytkownicy przebywający na terenie JUMPCITY mają zapewniony dostęp do sieci WI–FI;
3. Sieć WI–FI jest zabezpieczona poprzez oprogramowanie stanowiące podstawowe zabezpieczenie sieci tj. firewall.
4. a zabezpieczenie urządzeń prywatnych podłączanych do sieci bezprzewodowej udostępnionej w JUMPCITY odpowiadają ich właściciele.
5. JUMPCITY podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności przeznaczonych dla użytkowników powyżej 18 roku życia.
Rozdział VII
Zasady ustalenia planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy.
§ 19
1. W przypadku ujawnienia przypadku krzywdzenia małoletniego, Kierownik JUMPCITY przekazuje pokrzywdzonemu oraz jego opiekunom prawnym listę miejsc oraz instytucji mogących udzielić bardziej kompleksowej pomocy z uwagi na zaistniałe zdarzenie, tj.:
a) całodobowy telefon zaufania dla dzieci – 116 111;
b) bezpłatny ogólnopolski telefon wsparcia 116 123 – od poniedziałku do piątku w godzinach od 14:00 do 22:00 w ramach, którego udzielana jest następująca pomoc:
· prowadzenie telefonicznych konsultacji dla osób potrzebujących wsparcia w sytuacjach kryzysowych; · rozwijanie i udostępnianie systemu skierowania osób korzystających z pomocy telefonicznej do lokalnie działających specjalistów i instytucji wspierających w celu kontynuacji pomocy; · prowadzenie internetowych działań informacyjnych i edukacyjnych wspierających interwencje kryzysowe.
c) Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie, ul. Przybyszewskiego 20/24, 01-849 Warszawa
Załączniki:
1. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich
2. Oświadczenie pracownika o niekaralności
3. Wzór notatki ze zdarzenia zagrażającego dobru dziecka
4. Księga zdarzeń zagrażających dobru dziecka
Jesteście ciekawi jakie atrakcje czekają na Was w Waszym mieście? Sprawdźcie więcej na: